BiH pred globalnim, regionalnim i lokalnim sigurnosnim izazovima i prijetnjama, zaključci

Sarajevo, 24. septembar 2023.-41
Krug 99 (Krug 99)  
BiH pred globalnim, regionalnim i lokalnim sigurnosnim izazovima i prijetnjama  
Bosna i Hercegovina se nalazi pred sve većim geopolitičkim, regionalnim i lokalnim sigurnosnim izazovima. Ruska invazija na Ukrajinu, je napravila geopolitički zemljotres koji utiče na BiH kroz promjenu američke politike prema Srbiji prvenstveno, a onda i kroz „apizment“ mnogih desničarskih lidera u Evropi u svrhu jedinstva u borbi protiv Putinove Rusije. Međutim, takva politika će neminovno imati svoje žrtve.
Politika Aleksandra Vučića i Srbije, te Andreja Plenkovića i Hrvatske, definitivno nam pokazuje da Srbija i Hrvatska pokušavaju da iskoriste ovaj trenutak da ostvare svoje stare i dugoročne ciljeve na uštrb Bosne i Hercegovine. Pored ovih prijetnji, ruska propaganda, kombinovana sa stvarnim problemima u EU, pogotovo kada je u pitanju masovna imigracija te energetski sektor, stvaraju plodno tlo za širenje uticaja ultra-desničarskih stranaka u EU. Pored toga što su pro-ruske, sve su samo ne demokratske.
„Apizment“ Milorada Dodika, koji Hrvatska podržava, kao i Mađarska i Austrija, ne može da rezultira pozitivnim ishodom. Da li je to „status quo“ koji će samo još više ohrabrivati ljude na odlazak ili neka vrsta konflikta: mislimo da ovakva politika otvara mogućnosti za sve scenarije.
Problem sa ovakvom politikom je da Milorad Dodik, bez obzira da li je to on mislio prošle godine ili i sada misli  retoriku koristi samo kao populističko oružje, on može, isto kao i Putin, da stvarno pomisli da je došao trenutak i da ima snage da proglasi neku nezavisnost i krene put odcjepljenja. 
BH političari moraju prestati misliti da EUFOR, uskoro pod mađarskom komandom, ima snage da spriječi konflikt. Jedina ozbiljna kinetička prijetnja separatističkim snagama je Američka 173 padobranska brigada, koja je dijelom smještena u Italiji a dijelom u Njemačkoj i služi za brze reakcije.
Međutim, SAD je četvrtog septembra ušla u izbornu godinu. Bilo kakav angažman Američkih trupa, kakav god on bio, sve dok se na TV vidi ulazak američkih vojnika u transportni avion pod punom vojnom opremom, je vrlo, vrlo rizičan potez za bilo koju administraciju u Bijeloj Kući, pa tako i za Bidena.
U slučaju da se Dodik odluči na nešto što zahtjeva vojnu reakciju, Biden bi možda reagovao, a možda i ne. To niko ne može odgovoriti, pa ni sam Biden. Možda najmanje važno od toga bilo bi kakvo je stanje na terenu u BiH.
Drugi mandat Trumpa bi bio geopolitički zemljotres. Srbija ima svog igrača u potencijalnoj Trumpovoj drugoj adminsitraciji, Richard Grenella. Grenell igra za Srbiju i potencijalni je savjetnik za nacionalnu sigurnost ili državni sekretar u drugom Trumpovom mandatu. Očito je da Vučić razvlači vrijeme i čeka drugi Trumpov mandat.
U takvom okruženju, okruženju koje je prirodni saveznik retrogadnih snaga iz Srbije i Hrvatske, BiH mora prvenstveno da se osloni na samu sebe. Međutim, sve stranke koje imaju prefix „probosanske“ su podbacile u izgradnji kapaciteta koji bi omogućio BiH da se odupre sadašnjim ili potencijalnim, budućim sigurnosnim prijetnjama. To se prvenstveno odnosi na izgradnju institucija kao i ulaganja u ljudske resurse. Na lokalnom nivou BiH je dokazala ogroman institucionalni kapacitet. Ovogodišnji tragični zemljotres u turskoj je dokazao da pripadnici GSS u BiH i pored svih poteškoća, nedostatka sredstava i opreme (npr. helikopteri) mogu vrlo brzo poslati jednak broj ljudi kao i velike, razvijene zemlje. Jak institucionalni kapacitet na lokalnom nivou je ustvari temelj svakog demokratskog društva. Međutim, razne opstrukcije na državnom i federalnom nivou, kao i nedostatak volje i vizije, opstruiraju razvijanje ovakvih institucija iako su pokazatelj ogromnog potencijala.
BiH ne smije da se pouzda samo u pomoć internacionalne zajednice da zaštiti njen osnovni interes: suverenitet i pravo na postojanje. Samo ulaganje i izgradnja institucija kao i ulaganje u ljudske resurse, jeste granat prevladavanja trenutnih izazova kao i opstanka Bosne i Hercegovine. U ovakvoj situaciju, probosanske stranke moraju da razvijaju institucije, tj. državu tamo gdje mogu. Ako opstrukcije postoje na državnom i federalnom nivou, onda kantoni moraju ulagati u institucije koje su od državnog značaja, sami, ili u koordinaciji sa drugim kantonima.
Samo tako BiH će biti u mogućnosti da se odupre sve većim i kompleksnijim prijetnjama, bile one lokalnog i regionalnog karaktera ili globalnog. Sprečavanje militantne terorističke formacije na Kosovu i prepoznavanje opasnih namjera establišmenta Republike Srpske da kontinuiranim demonstracijama građana pod nazivom „Granica postoji“ izazovu sukobe, kako bi se entitetske linija razgraničenja u BiH pretvorile u međudržavne granice, razlog su za donošenje realističnih sigurnosnih mjera najvišeg ranga.  
***
Uvodničar na sesiji Prof. dr. Edin Mujkić,  Vanredni profesor Sigurnosnih studija, Škola za javnu službu, Univerzitet u Koloradu, Colorado Springs, SAD    
Adil Kulenović, predsednik „ Kruga 99” (“Krug 99”)
  
Udruženje nezavisnih intelektualaca – Krug 99 (bosanski: Krug 99), vodeći bosanski think-tank, osnovano je u Sarajevu 1993. godine, u jeku rata u BiH (1992-1995), dok je glavni grad bio pod opsadom. Krug 99 pruža platformu za okupljanje intelektualaca različitih profesionalnih i etničkih identiteta; univerzitetski profesori, članovi Akademije nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine, umjetnici, novinari, poduzetnici, diplomate i druge istaknute ličnosti iz BiH i inostranstva. Multidisciplinarne rasprave i inicijative održavaju se svake nedjelje tokom akademske godine, u obliku redovnih sesija o politici, nauci, obrazovanju, kulturi, ekonomiji i drugim društvenim pitanjima. Opšti cilj je senzibilizacija javnosti za demokratsku transformaciju, postizanje i održavanje mira, te integraciju moderne Bosne u zajednicu zemalja koje njeguju liberalnu demokratiju. Krug 99 je proglašen organizacijom od posebnog značaja za grad Sarajevo.